Clinic med Patrik Kittel och pararyttare

tempoväxlingar och variation av formen var ledorden genom hans clinic. Det två bästa tillfällena under dagen var att få se Felicia och Carro rida inne på banan. Felicia gjorde dagens bästa travökning utan tvekan och Carro gjorde fantastiska halter och inridningar.
 
Patrik tryckte mycket på att hålla hästen glad under arbetet. Genom att rida kvalitativt, korta frekvenser av en öppna, sen hitta på något annat ex. en volt eller byta varv allt för att hålla hästen kvick och engagerad från början till slut. Jag måste själv bli bättre på att variera formen när jag rider men framförallt ändra tempot oftare med hjälp av tempoväxlingar. Annars tog han upp myket bra saker som att inte glömma bort yttertygeln, rida innanför spåret och inte överböja hästarna genom att dra i innertygeln.
 
När clinicen var avslutad pratade jag med Patrik med möteskygga hästar på framridningen. jag frågade om det fanns en "kvickfix" mer för min egen säkeerhet och rädsla när Ella slänger sig runt än att det skulle verkligen finnas en lätt lösning på vår svårighet.
 
Patrik skrattade och sa som jag hade kunnat ana att han skulle svara. Det är bara att träna. Så nu ska det ingå i vår planering minst en dag i veckan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0