Träningsdagarna fredag och lördag

Ut på äventyr SJÄLVA!¡ hur läskigt är inte det? Jag och Ella ut i stora världen bara hon och jag?

Jag lastade in Ella, vår mat och våra grejer i fredags eftermiddag, sen styrde jag lastbilen mot Marika. Väl där slängde vi på oss sakerna och red fram inför vår lektion. Vi checkade av rakriktningen och lösgjordheten, som vanligt! I vänster varv måste jag träna upp kvickheten i mitt vänstra ben, får klura på den uppgiften en stund.

Hon skjuter iväg sin högra bog lite och tappar då sitt vänstra bakben något. Här måste jag då tänka bogarna och manken åt vänster och rumpan åt höger. Förvänd sluta är en suverän övning på både rakt spår och volter i såväl trav som galopp. Även skänkelvikning i rättvänd och förvänd galopp länga fyrkanten och branta skänkelvikningar på volten i traven. Som jag kan använda mig av för att få våra kroppsdelar i balans. Här talar vi om millimeter detaljerna i rakriktningen som vi är inne och pillar på, så det är inga stora förändringar vi gör. När vi landar rätt med alla delar på plats så är det magi som visar sig i både trav och galopp.

När jag hade koll på Ellas och min egen kropp fick vi rida öppnor och slutor i traven. De var riktigt bra, det kan nog bli vår paradgren framöver. I galopparbetet gick vi vidare till förvänd och mycket tempoväxlingar innan jag fick göra ett byte åt varje håll.

I bytena fick jag rida gamla ytterbogen mot den nya yttertygeln och sen lägga hjälpen, vilka byten vi gjorde! Plättlätt och när jag har koll på hennes kropp, förstår hon direkt vad jag är ute efter. Super roligt!

Dag 2
Efter en god natts sömn för första gången i lastbilen laddade vi för ännu ett pass. Vi jobbade mycket galopp igår och idag skulle fokus ligga på trav och programridning.

Vi red fram och Ella känns som alltid fantastisk andra träningsdagen för Marika. Vi körde på med skolorna i traven. Här ska reaktionen för vänsterskänkeln vara omedelbar. Det ska vi träna vidare på hemma. Jag fick sedan rida två korta diagonaler och båda bytena satte vi direkt. Direkt efter utmanade Marika oss med förvänd galopp på samma linje, det klarade vi med nöd och näppe. Här insåg Marika vad vi skulle ha som läxa tills nästa gång, förbereda inför byte på diagonalen, rida ur och sedan lägga bytet där hon är avslappnad. Träna på diagonalerna i rättvänd galopp och förvänd och inte förbereda för byte. Det viktigaste är att ha is i magen, kvalité framför kvantitet.

Det sista vi gjorde var genomridning av Msv B:2. Det var vår premiär i det programmet. När vi vände upp på medellinjen gick hon i sluta och gjorde sedan byten innan halten, vi gjorde om uppridningen. Sen var vi riktigt duktiga genom hela programmet, hon var lite spänd till och från i travdelen men i skolorna skötte hon sig väldigt bra, skritten var nog den bästa vi någonsin gjort på träning och galoppen gick kanon. Ella var väldigt taggad inför första diagonalen men hon lyssnade snällt när jag förberedde inför enkla bytet. Båda bytena satte vi på diagonalerna om än lite sent för jag ville känna in när hon låg rätt. Så himla roligt att vi är och nosar på det här redan.

Framöver ska vi rida program varje gång vi är hos Marika och tränar och även få det på film så vi ser utvecklingen. Det känns som ett kanon upplägg med två dagars träning på det här viset.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0