Det går upp och ner

Med unga och outbildade hästar går kurvorna fort upp och ner jämfört med en utbildad häst. En äldre häst ligger stadigt på sin kurva antingen stabilt eller så utvecklas den sakta uppåt och ibland blir det dippar. 

Nanook kändes toppen idag efter lösgörande passet igår och programridningen kändes bra.  

Som sagt igår gick det superbra om man jämför med dagens pass. Idag fanns noll kommunikation mellan mig och Ella. Tillslut fick jag henne att lyssna lite på mig efter en miljon övergångar. Lösgjordheten var som bortblåst och tanken att leka med öppnor, skänkelvikning med mera finns inte på kartan. 

Det här är väldigt frustrerande och tålamodsprövande på samma gång som det ger mig möjlighet till reflektion. Så här i efterhand skulle jag kanske lagt in vila efter måndagens fantastiska pass. Men då blir man också ivrigt och vill ha mer när det går så bra. 

Jag red även Nooken innan Ella igår. Det påverkar oftast mig inte alls men han reagerar inte heller på dressyrstaket mm. Hans program kändes väldigt bra, självklart vill jag att det ska göra detsamma med Ella. 

Jag avslutar alltid positivt för att hästen ska känna att saker är lätta och att den är duktig. Så igår när det kändes lite bättre så travade vi av i lång och låg form. Många pussar och sen in i boxen för mat. 

Imorgon kommer jag känna mig fram lite hur jag lägger upp dagens pass så vi hittar tillbaka till vår mjuka och harmoniska känsla. Tålamod är A och O i utbildningen av en häst! 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0