Mental coachning

TANKE - KÄNSLA - HANDLING
Rätt tanke - bra känsla - utför handlingen bra.
 
Idag träffade jag Nina Fox Stark enskilt för första gången. Det var omtumlande, upplyftande och väldigt många frågor väcktes under dessa två timmar. Jag längtar redan till nästa gång då det ska bli fokus på andningen. Tillbaka till dagens "lektion." Började med att prata om mig själv och min bakgrund. Hon har även läst det blogginlägget som jag skrivit här. På kursen i Rappestad så gjorde vi ju en enkät som vi fyllde i med väldigt många frågor. Som resulterar i siffror i olika skalor som visar på rutiner, nervositet, fokus mm. Idag så kom vi in på rutiner och på tävlingsplatsen har jag inte kunnat sätta fingret på varför jag blir så nervös på Collecting ring. 
 
Idag kom vi fram till att jag stressar igenom mina genomgångar av programmet och jag har ingen rutin på collectingring. 
 
Strategin för genomgång av programmet är att påväg till tävlingen i bilen gå igenom programmet högt i detalj 2 gånger. Där jag verkligen tänker igenom steg för steg och varje detalj. Väl på tävlingsplatsen ska jag efter startanmälningen sätta mig ner så jag ser banan där jag ska rida och gå igenom programmet i detalj högt för mig själv 2 gånger. Här ska jag fokusera på att se banan och hur jag rider programmet inne på banan. Påväg till collectingring ska jag sedan ha det tyst runt omkring mig och gå igenom programmet i detalj ytterligare en gång högt för att peppa till mig och hästen. 
 
Framridningen har jag under det gågna året skapat mig en rutin och därifrån ska jag ta med mig de bästa bitarna in vidare till Collectingring och innan startsignal inne på banan. På framridningen är mitt A & O övergångar, skänkelvikningar. Så när jag kommer till Collectingring, ska jag göra halt och stämma av min kropp dvs ben/fot korrigera min hand/arm. Ur det ska jag göra galoppfatnning, galoppera 5-7 steg sedan övergång till trav 5-7 steg och detta ska jag upprepa 2 gånger i varje varv. Skrittarbete efter det i form av skänkelvikningningar innanför spåret kort åt sidan och sen byta riktining för att få honom att balansera upp sig själv. För att han ska ha ork kvar inne på banan och jag ska komma ihåg att andas. 
 
Malin ska istället för som vi gjort nu att jag frågar om allt, kommentera med korta och specifika tillrätta hjälpande kommentarer. Som berör min hand, formen, energin mm. Så nu ska det inhandlas en öronsnäcka. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0