Tvådagars kurs för Mette Henriksen

Nu är helgen över och jag har sådan sjuk träningsvärk efter tvådagars kursen.

I lördags tränades det i alla fall på att Nanook ska hitta balansen i alla gångarter, ibland klämmer jag med vänster skänkeln i höger varvet och då lutar han sig gärna mot mig istället för att hålla balansen själv. Vi tränade även på bakdelsvändningar och jag ska tänka på att rida hans höger bakben rakt fram så blir bakdelsvändningarna åt höger superfina.
Tränade skänkelvikningar och Mette sa att jag ska ha en känsla som att jag ska rida två steg genom väggen så att den inte rinner ut mot spåret de sista stegen. Då blev även de riktigt fina. I galoppen fick jag många bra tips, jag ska minska volterna och sen öka dem i svag öppna. Ska även använda mig av registret i galoppen dvs minska och öka för då får han den riktigt luftiga och bärigheten i galoppen.
I söndags tränade vi på att rida medellinjen, så läxan till nästa gång är att träna alla gångarter på medellinjen. Lättare sagt än gjort, Nanook är så erfaren han vet ju att det ska vara halt vid X.
Vi satte i alla fall bärigheten i den förvända galoppen, härligt. Nu ska här hårdtränas tills nästa kurs i Maj.
Den här veckan ska det ridas La:1 och på lördag är det tävling igen 19:00 har jag starttid.

/Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0