Energi så det räcker och blir över

Idag var planen att rida ut, det blåste och började regna när vi skulle ge oss iväg. Kände att det fick bli ridhuset då det är att utmana ödet lite när hon ändå har vilat två dagar. 


Hon var väldigt pigg. Det som funkar bäst i nuläget är att åka häst en stund i början. Annars så bara studsar hon på stället. Hon får springa runt fyrkanten i en rund form i trav och galopp och det enda krav jag har är spårningen och att hon ökar steglängden ytterligare något när jag ber om det. 

Skrittpaus och sedan plockade jag upp tyglarna igen. Då trampade hon till fyra steg på stället i "piaff" inte korrekt självklart men hon stod helt stilla på stället och trampade. Wow! Red mycket snabba tempoväxlingar och korta snabba övergångar mellan gångarterna. Det var riktigt svårt och hon låg på. 

Växlade varv med tio meters volter i trav och tillslut började vi äntligen prata med varandra. Hon släppte till och började frusta. Då är det perfekt att lägga in uppgifter som hon måste tänka till inför. Började med att utmana henne i galoppsamling med tagen bakdel, när hon lyssnade tillbaka red jag fram. Hittade ett fint dragläge och ur det red jag vägen i den förvända galoppen som den ligger i La:3. Gick kanon på första försöket åt båda hållen. 


Älskade häst, vad underbart det var att få träna tillsammans igen. Imorgon blir det uteritt. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0