Helmut Tscharnke

Idag var vi iväg hos Julia igen och Helmut gick igenom Abbe och Nanook. Helmut är en equiterapeut som arbetat med hästar i många många år. Han kände och klämde igenom Nanook från topp till tå. Det enda han hittade var att höger knä var lite ansträngt och vi pratade om skadan Nanook ådrog sig i våras. Helmut menar på att i och med att vi bara fokuserade på själva skadan och tog laser så byggde Nanook försvars muskler på insidan av knät och därför har han inte kunnat bygga upp muskler på utsidan. Därför trampar han ut höger bak i galopparbetet då han inte har styrkan i musklerna runt knät på utsidan och vill då avlasta. Helmut trodde att knät kunde bero på det, så han tog laser på insidan och akupunktur på utsidan av knät. Det som var skönast att höra när jag tog mod till mig var att Nanook är fint musklad över hela kroppen och helt jämn i kroppen, det trodde jag inte. Skönt att veta att min svaghet inte påverkar hästarna jag rider negativt, utan de är raka i kroppen och liksidig i muskulaturen. 
 
Nanook står med ett muskeltäcke i 30 minuter
 
Jag ska rida på som vanligt redan imorgon och sen om 4 veckor kommer Helmut tillbaka och kollar på Nanook igen. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0