Att vända ett pass

Det blir mer och mer sällan dessa pass dyker upp numer tycker jag. När den där känslan blir att jag rider en halvhalt, Ella hittar på något annat. Jag försöker hitta balansen och korrdinera mig själv och henne. Hon plöjer på i full fart framåt och huvudet rakt upp, med sänkt rygg.

Dessa gånger bli jag frustrerad, jag försöker och försöker och hon svarar inte. Så då blir det galopp när varken skritt eller trav funkar att få igång en kommunikation. Skulle rida över till förvänd, Ella tyckte byten. Sagt och gjort Ella gjorde det och jag fick snällt hänga med. Efter det så lyssnade hon väldigt fint på mitt säte.

Så kanske ska börja passen med byten, skämt åsido. Det är inte roligt att få en halv kass känsla i början av passet, men det är desto roligare när man avslutar passet med en fantastisk känsla. Det är viktigt att behålla det där lugnet och hålla sig till systemet. Tids nog kommer kommunikation igång igen. Men det är alltid betydligt lättare att säga det till sina elever än att leva efter det själv.

Efter det här passet sträckte jag allt lite extra på mig, för mig visar detta att jag har kommit långt i min utveckling som ryttare. Jag red de övningar jag vet brukar få henne lyhörd, jag gjorde lite extra långa halvhalter och mycket övergångar för att verkligen kritiskt granska mig själv. Var det hon eller jag som ville det där just på den punkten och det hade minst sagt effekt.

Vi var väldigt nöjda med oss själva när vi avslutade.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0