Vänta på mig

Idag handlade hela träningen om noggrannhet, Ella ska vänta varje steg. Nu börjar jag kunna påverka hennes trav från korta steg till stora med swung i. Det är riktigt häftigt. 

Marika var på mig om att bestämma punkter, alt antal steg för att utmana vår kommunikation och kontrollera att det är jag som bestämmer. Det ska jag göra i alla gångarter, framför allt i trav och galopp ska jag sätta få steg där det sedan måste ske en förändring av tempo eller gångart. 

Med detta jobbet kommer hon bli ännu mer lyhörd och inte dra iväg med mig. Vi ska tänka på att tänka ut steget ett i taget och sedan samla ihop energin till kortare steg igen. 

I galoppen fick vi rida förvänd på volt. Där måste jag bli väldigt tydlig med att min kropp ska vara kvar i sadeln och inre falla fram över hennes bogar. Super svårt, men vi har inte gjort så många repitioner än. Repetera och tillslut är det plättlätt. 

Så taggad för en riktig tränings månad här framöver. Bara en spontan tävling inplanerad på söndag. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0