Fantastiskt duktig häst och en härlig tävlingsdag

Vaknade 04:00. Klädde på mig och fixade lite innan jag öppnade dörren ut för att gå ut till stallet, -4 stod termometern på. Bylsa på sig ännu lite mer kläder. Gick ut och gjorde i ordning Ella för att känna lite på henne. Galet pigg var hon, lekte mest runt i 15 min för att få ur lite överskottsenergi. Inte konstigt med tanke på den plötsliga kylan. 

Halv sju rullar vi sedan mot Gottlösa. Lastar ur och börjar rida fram. Utebanan är hård efter nattens frost, väljer att trängas i ridhuset med de andra. Alltid bra att utsätta Ella för nya hästar så hon lär sig att det inte är farligt. Blir påriden med ett spö vinklat rakt mot Ellas huvud, därefter skyggade Ella direkt när den var inom 15 meter. 

Oerhört lättad blir jag när hon efter varje stress påslag snabbt kommer tillbaka med fokus på mig och vår framridning. Hon känns fantastiskt fin inför första starten. Nu vet jag av tidigare starter att hon brukar spänna till. 

Det börjar närma sig och vi får komma in på banan. Galopperar åt båda håll men hinner inte helt runt innan visselpipan ljuder. Lite spänd men lyssnar. Säkrar upp lite "mesrider" Men hon är så otroligt fin. Vi dansar runt inne på banan och så fort vi kommer till ett litet missförstånd så glömmer vi det lika fort. För vi har så oerhört roligt tillsammans inne på banan. Vi åkte för miljöträning och självförtroende boost. Första starten resulterade i 65 %. 

Ella vilar en stund i transporten, vi laddar om inför start nummer två. Framridningen går ännu bättre och hon börjar verkligen kännas som hemma. Vi får komma in på banan, jag galopperar runt och sen kör vi så det ryker. Jag testar att leka fram lite mer skillnad i mellangångarterna. Hon är med på noterna direkt. Hon svävar under mig och jag sitter där uppe på hennes rygg och verkligen fånler. Andra starten resulterade i 66 %. 

Det var verkligen en riktig boost för självförtroendet, vi kan och vi kommer bli bäst tillsammans. 

Allt slit det här året verkar nu betala sig. Har aldrig varit så nöjd och stolt över Ella som idag. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0