Gårdagens tävling

Just nu sitter jag i bilen med min pojkvän och hans föräldrar, påväg upp till Hökkmark. Så då kan jag passa på att berätta om gårdagens tävlingsstarter. 

På morgonen hoppade jag upp på Ella vid 6:00 och sen tog vi en 30 min lång uteritt. Duschade henne när vi kom hem igen och sen knoppade Malin henne. 

Kom fram till tävlingsplatsen i bra tid. Hon var cool och lugn när vi fixade allt inför första klassen, men när jag satte foten i stigbygeln exploderade hon. Jag vill jobba nu matte sa hon. Det är fantastiskt med all denna energi. Men ibland är det nära att jag ramlar av som igår. Hade 40 min som framridning till första starten. Så här i efterhand var det lite långt, trots att jag lade in två långa skrittpauser. Sanden var djup och det sög rätt fort i kroppen kände jag.

Det blev tyvärr mycket byten på framridningen när jag rullade på i förvänd galopp. Inte på mina hjälper och hon var lite överladdad. Efter en stund släppte hon till och då kändes den förvända okej, gjorde mycket övergångar och tempoväxlingar. Hon kändes väldigt bra. Har börjat hitta en trygghet i hur mitt upplägg ska se ut på framridningen. 

Ridhuset på Ekängens stall är väldigt tittigt, så hade i bakhuvudet att jag antagligen skulle behöva göra stora korrigeringar. Red upp och cirkulerade framför domaren, de sitter i ett litet hål. På höger sida om domaren är det en inglasad cafeteria, till vänster om dem är det en öppen dörr och läktaren. 

Det jag inte tänkte på var att det är utsågat i sargen för låg placering av speglar på långsidorna och på A kortsidan. Det finns även ett antal utgångar och de dörrarna är i annat material än sargen. Där faller det lite skuggor och även vid ingången vid A. Så när jag skulle upp på medellinjen så slänger hon sig upp och runt nere vid kortsidan. 

Idag stod hon väldigt stilla i halten och det blev ingen katastrof. Det vi gjorde bäst i La:3 starten var att vi kommunicerade med varandra, jag kom till ridning och kunde inverka på ett bra sätt. Hon var väldigt spänd och slängde sig några gånger. Men det gör inget, med mer träning på att tävla kommer hon slappna av mer. Mycket beröm och klappar fick min prinsessa och sen firade vi med mash. Vi red ihop 58 % i vår andra La:3 start. 

Ställde in henne i transporten och var lite orolig över hur hon skulle ta det. Hon var snäll och stod och smaskade på sitt hö och sen sov hon. Vi kunde lämna henne och gå och fika utan att vara oroliga över henne. Skönt att kunna lämna henne i transporten. 

Till andra starten och dessutom debut i Msv C. Så red jag fram 20 min. Red förvänd galopp, stämde av tempot i galoppen och gjorde några enkla byten. Kände på öppnorna och slutorna. Vi red ihop 57 % i vår debut och hon var så avslappnad andra gången i ridhuset. Jag skärde av långsidorna och därmed blev det inte så jättestora missar. Men små missar och en stor i den förvända, där det brast i kommunikationen. Vi fick bra feedback och det kändes faktiskt riktigt bra. Jag måste inverka när hon blir spänd och går in på dubbla spår och inte tar mina korrigeringar i hörnen. Det är en viktig detalj med hörnen och det ska vi slipa till så vi blir bäst på detaljerna. 

Det som drar ner vår procent mest är våra stora missar och sen på det har vi några små missar. Vi har inte bråttom och det viktigaste är att ha roligt på vägen och det hade vi idag. 

Nu tränar vi vidare. 


Du är min bästa vän <3



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0