Hjälp av koner

Vilken nybörjare man känner sig som när ens tränare sätter upp koner. Dagens lektion var den bästa nånsin tillsammans med Ella. Jag red henne ett kort joggingpass imorse och det verkar ha gjort susen.  

För när vi började lektionen så kunde vi komma till ridning direkt och slippa tåget som bara ångar på. Vi fick träna mycket på att göra samma övning men att runda till henne runt varannat ben. Hon blir lätt stressad när jag lägger på benen.  

Vi red förvänd öppna och rättvänd längs långsidorna. I början var känslan mer mot skänkelvikning. Efter ett tag fick vi lämna väggen och göra samma övning innanför spåret och även räta ut mellan de olika öppnorna för att checka av spårningen, vi fick MVG av Kristian idag på spårningen på rakt spår! Här får jag vara försiktigt i övergångarna mellan öppnorna så hon inte blir spänd på grund av att jag gör det för fort. 

Tur att han ser att vi tränar på våra läxor. Fick rida i en större trav och då faller gärna Ella ifrån mig lite, så där måste jag vara uppmärksam så jag inte glömmer bort halvhalterna på ytter. När hon ibland spänner till så får jag henne snabbt att släppa till igen om jag rider förvänd öppna. Jag tycker om att hitta verktyg som jag känner effekten av direkt. 

Jobbade sedan på medellinjen, här fick vi ta hjälp av koner precis där vi rider upp. Jag slarvar med vägen och då tar hon kommandot. Vi måste rida igenom hörnan för att få de 9 1/2 metrarna innan vi ska upp på medellinjen. För då hinner jag få in henne i öppnan och guida hennes framben upp på linjen med båda mina händer. Det är viktigt att jag verkligen svänger för tygeln och inte vikthjälperna för då tar Ella över direkt. Lättare sagt än gjort. Tillslut fick vi till det i båda varven och då fick vi fortsätta i svag öppna på linjen för att hon ska släppa till. 


Bästa belöningen när man har varit duktig, hälsar Ella. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0