Bra lektion

Skulle vilja skriva att lektionen för Kristian gick superbra. På ett sätt gjorde den det. Men egentligen gick det inte alls bra. Idag fick Kristian se den väldigt bestämda sidan hos min dam. Hon vill gärna bestämma linje och fart. När hon inte får göra det så bromsar hon eller byter gångart. Det är verkligen bra att ha sin tränares ögon på sig när hästen är svårkontrollerad för det är vid de tillfällena som man behöver vägledningen som mest.
 
Hon blev även rädd på låtsas för grejer och förstod då inte hur man galopperade. Fick många bra tips av Kristian och det känns tryggt att veta att jag löst det på liknande sätt hemma när hon velat bestämma. Jag ska tänka öppna i alla gångarter när hon vill börja accelerera, öppnan är även bra att använda sig av när man gör övergångarna. För att få henne att slappna av i sin innersida och ta stöd på ytter så är öppna och skänkelvikning bra övningar.
 
I galoppen så accelererar hon lite ändå när hon går i öppna så där ska jag ta och svänga runt henne på bara innertygeln på en liten volt. Då bromsas hon av det böjda spåret och jag slipper hamna i en dragkamp med henne. Det tyckte hon var krävande och då lade hon in galoppombyten men efter två volter så tyckte hon nog att det var för jobbigt och tog då galoppjobbet i öppna riktigt bra.
 
Nu jobbar vi vidare tills vi har vår första helgträning för Kristian 22-23 november.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0