Mette lektion 21 september

Idag red jag Pyret först. Redan när jag tog in henne var hon sur för hon och N inte hade fått sova ute tillsammans. Så jag la fram uppvärmningen med långa mjuka linjer i alla gångarter och mycket övergångar. Den här hästen spänner sig väldigt lätt i överlinjen när man sätter sig ner i arbetstrav och därför jobbas hon nästan alltid i lättridning i travarbetet, vilket vi även gjorde genomgående genom hela lektionen med Mette. Vi började med skrittarbetet, här är det viktigt att jag som ryttare bestämmer vart vi ska gå när vi skrittar, även tempo och takt. i skänkelvikning på volten hittas takten lättare och hon mjuknar i överlinjen. Det är även viktigt att hon verkligen följer ytterskänkeln mot innerhanden. Så den kan placeras rätt så långt fram. Samma arbete gjorde vi i traven och där red jag även varierade storlekar på volter längs fyrkanten. I traven får jag passa så Pyret inte travar på fart utan det är bättre att trava långsamare så hon travar på styrka och är balanserad. Övergångarna mellan galopp och trav var idag de bästa jag gjort på henne i slutet av lektionen. 
Väldigt gammal bild på fina damen
 
Lektionen med Nanook så låg fokus på att ha honom mellan skänklar och hand. Han får inte dra sig lång på yttersidan och lägga ner bogen, för att korrigera det så ställer jag utåt,sitter på nya yttersittbenet och flyttar i sluta med ytterskänkeln. För att se om det finns reaktion på ytterskänkeln så stegen blir korta och aktiva och att han även flyttar sig undan den. Innerskänkeln ska placeras långt fram och lyfta upp gamla ytterbogen. När han är uppe i bringan och ihopkopplad med bakbenen så blir alla gångartsövergångar lätta och taktmässiga. Vi red även mycket tempoväxlingar i trav och galopp, här faller mina axlar bakåt och jag tappar balansen i min sits på grund av att jag tittar ner framför mig och jag skall fokusera blicken på var jag ska för då sitter jag korrekt. Jag ska ta igenom förhållningen "ta ta" i yttertygeln och möta upp med skänkeln för att få tillbaka honom. Vi red även skänkelvikningar på långa diagonalen och här ska jag tänka på att ha ihop handen och låta min sits och skänkel jobba. V i red även öppna 10 meters volt och sen öppna igen för att hitta ställningen i volten lättare, en bra övning som jag ska fortsätta arbeta med. 
Gammal bild på min grabb
 
Filmer och blder kommer när jag mår bättre och har ork till att fixa det. Hoppas jag mår någorlunda imorgon också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0