Uppvärmningen inför passen är A & O

Jag är och har alltid varit väldigt noggrann med uppvärmning innan ett ridpass, jag är övertygad om att alldeles för många skador orsakas av att det slarvas med detta. Man går direkt på det mest ansträngande, men hästens kropp hänger inte med på det.

Jag börjar alltid mina pass med att skritta fram 10 minuter och sedan jobba i skritt 5-10 minuter. 

Man får inte gå till nästa punkt innan den man är på känns helt bra och att hästen har gett efter i den uppgiften.

  1. Skrittar fram på halvlånga tyglar i 10 minuter, lätt kontakt i munnen och formen ska vara lång och låg utan krav.
  2. Börjar böja inåt och lägger på innerskänkeln så hästen formar sig runt den. Böjer utåt och lägger på ytterskänkeln så hästen formar sig runt den Fortfarande lång och låg i formen, men lite mer kontakt. Tänker ”sega” och långsamma tygeltag som jag håller kvar tills hästen släpper efter, inte dra höger och vänster hejvilt.
  3. Skänkelvikning först åt höger sedan åt vänster på diagonalen. Även skänkelvikning fram och tillbaka där hästen verkligen får ställa och flytta sig i bogarna. Det är alltid bogen som ska leda i den nya skänkelvikningen och det är väldigt lösgörande.
  4. Sluta på volten. Mycket innerskänkel för att få hästen att böja sig runt den, även mycket yttertygel för att få mer ytterbogen. Samma sak i båda varven.
  5. Sluta på diagonalen. Dom här slutorna ska vara branta med mycket fokus på innerskänkel och yttertygeln. Den här rörelsen är väldigt bra för att få hästen loss och smidig i bogarna. Hästen måste verkligen trampa över med både fram- och bakben vilket är svårt i början när hästen inte är van, men ju smidigare den blir desto enklare blir det!
  6. När alla dessa steg känns bra går jag över till traven. Rider mycket serpentiner och flyttar för innerskänkel och böjer med seg hand för innertygeln. Lång och låg i formen. Lättridning till en början.
  7. Upprepar all de övningar jag gjorde i skritten fast nu i trav.

En uppvärmning som kan vara ett lösgörande pass som med fördel läggas in någon gång i veckan. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0