Tandläkarbesök

Det är den tiden på året där koll av Nanook sker som nu i oktober. Förra veckan var det koll av sadlarna, idag var det tandläkarbesök och snart kommer nog Jenny ut och känner igenom honom. Då kan jag ha gott samvete inför träningshösten och nästa års tävlingssäsong. Jag kollar N oftare än en gång om året, det brukar bli ca var 12-16 vecka som jag låter Jeny titta igenom honom eller om jag känner/märker av att det känns annorlunda så får hon komma ut. Jag har även en nära kontakt med min sadelmakare och vill att hon tittar på Nanook var 3:e till 4:e månad för att se så att jag kan korrigera små detaljer som annars kan leda till veterinärbesök. Friskvård helt enkelt. 
 
Tillbaka till dagens tandläkarebesök, han har känts väldigt fin hela tävlingssäsongen, det är sen slutet av augusti jag känt av stelhet i nacken vid ridning. Väl hos Torbjörn i Söderköping så fick jag mycket beröm, då vi var där senast så hade han inflammationer i lanerna, sår i kinderna och slemhinnorna var påverkade, allt det var borta idag. Väldigt skönt att höra. Han var väldigt avslappnad i käkmuskulaturen som är ett gott tecken. Det som gjordes under dagens besök var att slipa på innersta tanden i vänstra nedre tandraden. Sen slipade de på två tänder på högra nedre tandraden som skönhetsingrepp kallade han det. Bara mjukade till kanten på två tänder. Så nu kan jag känna efter när han ska på besök nästa gång, Torbjörn trodde att det kunde gå ca 12-16 månader innan nästa besök. Roligt!
 
 Trött kille efter sederingen hos Torbjörn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0