Sadelkorrigering

Idag kom Kristin till oss. Jag mätte och dokumenterade N för att se de positiva/negativa förändringarna. Nu när jag inte har kunnat rida så ha han tyvärr lagt på sig lite på magen. Så hon ville inte korrigera dressyrsadeln fören han har tappat lite mage igen. Men hoppsadeln har hon korrigerat ullen, den hade hamnat lite i bakåtvikt, vilket jag sett och den har även dragit lite åt höger. Nu ligger den perfekt på hans rygg igen. Dock får jag inte rida med den förens tjockisen blivit smalare, för då blir det ogjort arbete.
 
Jag tycker att det är väldigt viktigt att man har koll på sin utrustning till hästen, framförallt sadeln kan göra både stor skada och nytta. Jag menar att en häst som har en dålig sadel stänger av känseln i ryggen, exempelvis att de är ju väldigt känsliga över hela sin kropp om det kommer en fluga, de sensorerna stänger de av om man har en felaktig sadel på sin häst. Vi vill ju att hästen ska dansa fram under oss i dressyren och då hindrar vi den genom vår utrustning som vi sätter på. Det är som ett pussel det här med att ha häst tycker jag, det är viktigt att ha en bra hovslagare. tandläkare, sadelmakare och veterinär. För jag sysslar hellre med friskvård på min häst istället för att behöva lägga ner pengar på sjukvård och behöva åka till veterinären stup i kvarten. Därför är det som jag nämnt tidigare också viktigt att tänka på vad man även gör med sin häst när man sitter på den, vad kräver vi av våra hästar. Har de den fysiska kapaciteten att utföra det vi ber om, och när under passet ska vi be om diverse krumelurer. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0