Träning

Jag har senaste tiden åkt själv med Ella och tränat för Marika. Men nu senast följde mamma med. Ella var väldigt tjurig när jag ville använda skänklarna och det var svårt att få till det där dragläget med gummikänsla.

Vi har verkligen hittat ett system som matchar oss riktigt bra. Jag fokuserar först på yttersidan, vart jag placerar mitt sittben och hur hon går undan från ytterskänkeln. För att det ska vara lätt att forma innerskidan måste yttersidan vara lika kort och lösgjord. Lika kort blir det genom att jag tänker på att mitt yttersittben alltid ska vara bakom hennes ytteröra. Låter så lätt men det är så svårt! När jag har koll på ytter så är det dags att hitta mjukheten och följsamheten i inner. Här har vi nu börjat jobba med mycket tvära och korta skänkelvikningar, för att verkligen kunna känna efter om hon svarar ärligt på skänkeln.

Det var det hon tjurade ihop lite över, hon tyckte inte att mina skänklar skulle be om det. Får jag ingen snabb reaktion här så är det inte nödvändigt att träna andra skolor för då är hon inte lösgjord i bålen.

I galoppen har vi tränat mycket kontroll, ligger ofta ca en meter innanför spåret och kollar av steglängd och rakriktningen. Svårt! Ska kunna ställa lite i ganaschen utan att resten av kroppen ändrar sig. Här när vi har kontroll blir galoppen magisk och bytena blir lekande lätt!

Så på träningarnagör vi egentligen inte mycket rörelser och så utan vi jobbar mycket grunder. Det är superviktigt. Dem måste sitta i sömnen för att rörelserna ska bli perfekta!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0