Träning och programridning

Heldag hos familjen Lilja. Först träning på förmiddagen. Där Ella blev väldigt okoncentrerad på mig till en början, bra miljöträning att rida med tre andra. Vi fick träna på småvolter, vara kritiska mot oss själva om vi verkligen spårade likadant varv på varv. Fick rida mycket på kvartslinjen och göra öppnor. Ellas favorit! Tränade på galoppserpentiner, småvolter och ett varierande tempo. Ella var helt okej i slutet, min vänsterhand ville inte samarbeta och jag kunde inte hålla i tygeln. Ändå sköter hon sig såbra. Det är jag väldigt tacksam för. Det var -12 och batteriet i min vänstra fotvärmare tog slut mot slutet av lektionen.

Lunch med hela gänget och sen ner i ridhuset igen, denna gången teori. Nina visade hur man kan lägga in snäva svängar för att hitta piruett galopp. Då red hon sluta in till medellinjen, öppna längs linjen och sen en snäv halv cirkel tillbaka så hästen sätter inunder sig ännu mer, ur det rida fram och berömma. En annan övning hon också visade var att skära av volten så den blir kantig och där också få bakbenen mer inunder. Hon gjorde även tempoväxlingar mellan grund, samling, grund, ökning. Med varierade antal steg i alla gångarter. En väldigt bra övning tror jag för mig och Ella. 
Tillslut var det dags för programridning, fick en fantastisk känsla när jag red fram. Ner till ridhuset och gjorde ett ännu bättre program än sist. Jag är helt kär i min häst! Hon ställer upp och försöker till 200 %. Jag red bara med halva min kropp för vänstersidan hade jag tappat känseln i. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0