Rakriktning, rakriktning

Så tråkigt att en lektion för Kristian går så fort! Känns som att man precis har börjat när han säger att jag kan trava av. 

Idag var det fokus på spårning på både böjt och rakt spår. Vi kommunicerar inte till 100 % med varandra än och då försöker hon hitta en egen väg ur det jag ber henne om så hon fortfarande har kontroll. 

Så idag fick jag verkligen träna på placeringen av hennes bakben. I alla gångarter ska jag tänka skänkelvikning mot väggen. I vänstervarv vek jag mig i sidan, där ska jag komma ihåg att släppa ner högeraxeln och sitta lika mycket på båda sittbenen. 

När jag sedan går in på volter så är det lättare att hitta spårningen när hon har varit ordentligt rak innan. Som Kristian sa så är det bara detaljer, men de där 5 cm hon sätter innerbak innanför gör det sedan svårare att rida rörelser. Nu gäller det att träna och åter träna. 

Red serpentinbågar i båda varven i galopp, där ska jag vara bestämd med farten och att hon hela tiden är rund i galoppens innersida. Måste även tänka på att ligga an med benen i galoppen och framförallt i vänster varv är det svårt. 

I övergångarna ska jag rida henne med hjälp av tygeln och mindre för vikthjälperna för då blir det mycket tydligare vilken gångart jag vill sänka till. 

Halterna ska jag även dem rida med tygeln för då har jag hela tiden en kontakt med hennes mun, vilket innebär att hon förstår att hon ska stå stilla. Ibland kan jag även ge henne långa tyglar ur halten. 

Ska även försöka få henne ännu lite rundare i formen så att hon verkligen mjuknar i hela överlinjen och jobbar genom ryggen fram till nackbandet. Nu går hon och spänner sig lite i nacken och vill inte släppa till det där sista. 

Har säkert glömt något av allt vi gjorde under dagens lektion. Har i allafall anmält mig till en tävling på Ågesta under påskhelgen, dock 15 reserv och Kristian skulle kolla upp om jag kunde träna två dagar. Ska klippa ihop en film från dagens träning. Får se när den blir klar. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0