Två dagars träning

Tidigt i lördags morse åkte vi mot Ågesta gård där två dagars träning för Kristian väntade. Första passet kände jag mig lite frustrerad, min vänstersida lyssnade inte riktigt som jag ville. Hade tyvärr inte ridit på fem dagar och då vill inte min kropp samarbeta. Iallafall, det var full rulle som vanligt i ridhuset med 10 andra hästar. Ella hade mycket att tänka på minst sagt, jag hade fullt upp med att få henne fokuserad på mig och uppgiften. Vi jobbade mycket längs fyrkanten, jag skulle leta efter en skittrav. Rakställning och böjning på både volter och raka linjer. Vi arbetade mycket med att få till rundningen mitt i kroppen när jag vill ha henne böjd, när jag får känslan av att sadeln tippar utåt så har jag rätt böjning i bålen på henne.
 
 
I galoppen drog hon rundor med mig, så där satte vi strikta hållhakar, ett varv galopp och sen två varv trav, skiftat med två varv galopp och ett varv trav på volten. När hon började lyssna fortsatte arbetet på fyrkanten, när hon började accelerera så lade jag en volt. Fungerade riktigt effektivt och i slutet hitta vi en härlig arbetsgalopp. Jag måste träna vart jag har min skänkel placerad i galoppen och fortsätta träna min stabilitet i hela kroppen, gungar med lite mycket ibland i galoppen. Kristian tyckte att mina nyanseringar har blivit mycket bättre, nu samlar jag henne och trycker på lite utan att hon springer ifrån mig hela tiden. Viktigt för mig är att känna att jag kan rida det högre tempot i gångarterna utan att hon gasar på så jag behöver bromsa.
 
 
Idag fick jag rida direkt på morgonen så vi hade det stora ridhuset helt för oss själva. Vi kollade av hur det vi gjorde igår funkade sen gick vi vidare till att jobba på långa diagonaler. Först red vi raka diagonaler där det viktiga var farten och färdriktningen. Hon måste lyssna på mig och vänta, ibland får jag bestämt ta en rejäl halvhalt/halt för att uppmärksamma henne på att jag faktiskt sitter på hennes rygg och försöker samarbeta med henne. När vi hittade vår linje så red vi vissa delar rakt fram och vissa bitar skänkelvikning. Det kändes väldigt lätt och flöt när jag sedan gjorde hela diagonaler. Vi tränade på öppna som de ligger i msv C och gjorde öppna där det även är sluta.
Vi jobbade sedan vidare med öppnor och volter i galoppen och sen gick vi över till förvänd. Minst sagt intressant, hon tyckte hon kunde skena runt med mig och göra byten i varje när hon känner för det! Vi hittade en balanserad och samlad förvänd galopp emellanåt så det är inte helt omöjligt.
 
Efter de här två dagarna har jag fått många bra verktyg att jobba vidare med. Jag ska även försöka sitsträna 15 min varje vecka. Nästa träning för Kristian blir nog i slutet av januari. Jag tränar för Mette om 2 veckor så det känns som en bra plan.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0