Sadelmakare

Att ha en korrekt och välutpassad utrustning tills sin häst har jag tagit upp förut. Idag har jag varit med min sadelmakare hos en ny kund som hade två hästar. Väldigt rolig dag som har varit givande och lärorik. Vi började med att mäta vikt, omf. Det är viktigt att hästen står parallellt med sina ben och har vikt på sina fyra hovar när man gör dessa mätningar. Efter vikt och omf så mätte vi ryggen, då tar vi mått vid 12, 14, 16, 18 utskotten. Om hästen inte har något övertryck någonstans så får man ut samma bredd på alla fyra måtten. Efter det så mäter vi kurvan vid 14 utskottet. Där vi sedan ritar av kurvan, här får man ut mankens centrering, a och b mått bakom bogen. Sedan mäter vi ryggdjupet. 
 
Detta fick jag hjälpa till med när vi mätte kundens hästar. Sedan lade vi på sadlarna och då visade min sadelmakare hur och vart trycket låg och att hennes mätningar innan visade detsamma. Det är väldigt svårt att förklara i text och hålla det kortffattat så att det inte blir  för invecklat. Dock är det ändå för min egen del främst som jag skriver här. Hon fick prova att rida i sin egen sadel först på sin ena häst och då kunde man se att hästen satte i sitt framben före bakbenet i traven, vilket visar på att hästen känner sig klämd och då kortar av i steget. När vi sedan bytta till en annan sadel med den franska gjorden så blev det ett helt annat steg och harmoni hos hästen. Det är så häftigt att få uppleva den förvandlingen med egna ögon. 
 
Inom kort kommer hon ut till oss igen och jag ser fram emot det. Den här dagen har varit lång och kall men vad gör man inte för att få lära sig lite mer om sin kära vän hästen, dess rörelsemönster och anatomi.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0