Ridning en farlig sport?

Är det en farlig sport vi håller på med? Igår fick jag svar på den frågan. Var lite matt efter maginfluensan. Så igår erbjöd sig Malin att tömköra Nanook. Från att vi kom in i ridhuset var N helt tokig. Han sparka bakut och bocka när Malin försökte tömköra. Han fick upp en himla fart och började bocka vilket resulterade i att Malin stöd med ansiktet rakt ner i ridhusunderlaget. 

Jag skämdes över min ouppfostrade 18-åriga valack. Som tur var är vi noga med att använda hjälm. Sen fick han skrittas i 20 min. Efter att jag försökt mig på att tömköra där han var lite mer lyhörd men inte mycket.

Idag tänkte jag se om han var något lugnare, vilket jag tänkte att det borde han vara efter passet igår. Men tänkte ta det säkra före det osäkra som man gör med unghästar och lina honom. Haha, minst lika galen idag men idag lyssnade han i allafall på min röst. Ställde in honom ett tag i boxen och sen red jag.


I ca 20 min höll han på att bocka och frusta och byta galopp och busa runt med mig. Men sen gick han som aldrig för, mjuk som sirap i sidorna. Väldigt lyhörd och lite matt. Då avslutade vi passet med skritt för hand. Duktig pojke! 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0