Kurshelg för Mette

Två dagars kurs här på Lindgården, där jag själv deltar och hjälper till. Nu är jag helt slut. I lördags red jag sist och han kändes stel och omotiverad till arbete. Så som jag sett fram emot den här träningshelgen och så känns min häst på det viset.
 
Lördagens pass:
Han ska vara mellan mina skänklar. Vi red mycket övergångar och här är det viktigt att tänka korta skrittsteg för att han inte ska falla framåt på bogarna. Utan hålla sig uppe på bakdelen. Här får jag inte börja ratta i handen i högervarvet utan rida honom rak och parera med ytterskänkeln. Korta snabba impulser med skänklarna och vara lyhörd när han svarar. Inte göra för mycket utan känna av och sedan korrigera igen. Jag kan även stämma av det med att göra halt och sedan rygga honom i den takt jag vill att han ska skritta i. En väldigt bra övning jag ska ta med mig var att rida sluta på volten. Tänka på innerskänkeln och yttertygeln i slutan. I galoppen red jag på en åtta, där en volt blir i förvänd där höll han sig väldigt fint mellan mina skänklar och var lyhörd i omställning i nacken. 
 
Dagens pass:
Red lösgörande på åtta i trav, galopp och skritt där han skulle vara rund och smidig. När han kändes mjuk och lyhörd mellan mina skänklar så slutade vi för dagen. 
 
Då han inte känns helt ok. Så kommer jag ringa min hästsjukgymnast imorgon. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0