Jogg

Jogg på utebanan i krispigt höstväder. Idag var lösgjordhet ledordet genom dagens pass. För att få Nanook lösgjord gör jag tusen övergångar. Arbetade honom i skritt i lång låg form med bra kontakt i min hand med upprepade halter. Genom att ställa utåt med långa, sega tygeltag och runda honom runt ytterskänkeln tills hans släpper till och samma i innersidan. Sedan när den övningen känns bra så övergår jag till att göra skänkelvikningar några steg åt vänster/höger för att få honom mellan skänklarna. Efter det jobbade jag honom i sluta på volten, här tänkte jag mycket på inverkan av min innerskänkel och yttertygel. Han kändes riktigt fin i skrittarbetet efter alla dessa övningarna och då övergick jag till trav. Där börjar jag om med att ställa inåt och utåt med långa sega tygeltag och sedan runda av honom runt skänkeln. Fortsatte med övergångar mellan skritt och trav. Då han kändes väldigt fin i traven med detsamma så övergick jag nästan direkt till galoppen. Här jobbade jag med samma ställning som i skritt och travarbetet och går över till förvänd galopp med kontraställning för att lösgöra bogarna. 
 
Detta tog idag ca 4o minuter. Det hade jag nästan räknat med då han vilat och ridits ut de senaste tre dagarna. Det gäller att hålla gamlingarna välsmorda när de börjar bli till åren. 
 
Ser fram emot lektion för Julia imorgon. Kunde inte hålla mig, så kortade upp formen längs ena långsidan och satt ner i arbetstrav. Jäklar vilken fin häst jag har säger jag bara. Dessutom måste jag säga att det har fallit ner en pollet, jag sitter så sjukt bra på honom nu i trav och galopp. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0