Första tävlingstarten

Igår var det äntligen dax för tävlingsstart, då jag fick tidig starttid vid nio redan så fick Nanook sin frukost inne, inte helt glad kille över att bli nobbad att gå ut i hagen.

När vi kom fram så fick han stå kvar i transporten en  kvart- tjugo minuter. Måste säga att det är väldigt skönt att ha en såå cool häst att ha att göra med oavsett vad.

På framridningen skötte han sig exemplariskt, inte spänd alls utan lyhördheten var på topp.

När vi sedan kom in i det andra ridhuset blev han busig, han hoppade på stället och skulle bocka med öronen framåt. Han tyckte nog att det var lika kul som mig att komma ut och visa upp sig igen.

Han var riktigt duktig inne på banan och spände bara till uppe vid domarkortsidan. I traven orkade jag inte hålla ihop honom riktigt, så han blev lite lång i formen. Trots lång form skötte han sig i alla rörelser, förutom mellantraven som vi behöver öva på då jag absolut inte kan sitta ner på honom.

I galoppdelen blev han kortare i formen och jag satte den svåra förvända galoppen, tyvärr slappna jag av för mycket när den var gjord så det blev omslag i den andra förvända galoppen.

Vi fick en väldigt värmande slutkommentar där det stod att det var en häst med takt och mjukt ridit. Domaren önskar att han ska komma ihop sig i formen och bli ännu mer energisk. VIlket var väldigt skönt att läsa då det överensstämmer helt med vad jag känner.

Jag är verkligen jättenöjd med vår första start och nu är det bara att jobba vidare.

 

/Kram

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0